søndag 29. januar 2012

Sove-lenge-menneske

Leste litt om døgnrytme på wikipedia, og mistanken ble bekreftet. Jeg visste godt fra før at jeg er et typisk B-menneske, men var ikke klar over at i motsetning til A-mennesker som i tillegg til å fungere fortreffelig i de grufulle morgentimene, har en døgnrytme på 24 timer, skal B-mennesker ha en rytme på nærmere 25 timer! Følelsen av at det ikke er nok timer i døgnet var da ikke en paranoid forestilling, men derimot en feilinnstilling fra naturens side dypt begravet i mitt innerste. Alt tidligere opplevd stress og utilstrekkelighet er reell og utenfor min kontroll. Det gjør det jo litt enklere å slappe av.

Det er mange andre ulemper ved å være en av disse syvsoverne som aldri får nok søvn; nemlig dagvakter, offentlige kontorer, tannlege- og legetimer, lunsj-avtaler som konsekvent kan kalles frokost-møte, og butikker som ikke ligger i kjøpesentre. Likevel finnes det ingen ting bedre enn en kveldsvakt som gir en lang, rolig morgen, eller en nattevakt som tilbyr sengens varme og øyelokkenes lange hvile i minuttene andre kjemper for å reise seg, klare til dagens dyst.

Men det som kanskje skinner sterkest igjennom hos meg selv som B-menneske, er energinivået sett utover dagen. Ubønnhørlig lik null i morgentimene, umerkelig sigende på gjennom timene med dagslys, før det, muligens noe overdrevet, eksploderer når klokken nærmer seg sengetid. Dette er tidspunktet hvor kreativiteten blomstrer og abeidslysten faktisk kommer til syne. Tidligere har dette resultert i maling, scrapping, strikking, husvask fra tak til gulv, irriterende nok ikke klesvask av hensyn til naboer, men rydding, spilling og ikke minst lesing ut i de små timer der egentlig er beregnet for søvn. Ett av de siste prosjektene var pappmasje, men i kveld ble det baking av kanelsnurrer, oppstart kl 20.30. Selv om det sier seg selv at det blir litt senere enn strengt tatt lurt, er det merkverdig deilig å være våken etter sengetid, og ikke kom å si at det har noe med trass å gjøre!!

Og når humøret er på topp og du de siste årene har laget boller fra pose for hånd, men nå setter igang med mammas oppskrift på lette boller i den nye kjøkkenmaskinen, det blir ikke så mye bedre enn det! Må si at en jevnere, smidigere deig har jeg aldri vært borti. Og nå er kanelbollene ferdig, bakebollen slikket, oppvasken tatt for fjerde gang og deilig lukt sprer seg i leiligheten min.

Ikke søren om jeg legger meg helt enda!!

:)

1 kommentar:

  1. Stine, du er så Stine; HELT FANTASTISK! Stolt av deg:-) Mammaklem

    SvarSlett